Geijerskolan CVT-kurs

Geijersamfundets sommarkurs

Geijersamfundets sommarkurs innehåller föreläsningar, diskussioner, samtal, teaterbesök och umgänge. De senaste årens teman har varit "Biografin lever", ”historiska brytpunkter”, ” Det goda samtalet – om dialog, öppenhet och respekt”,  ”Den sökande människan – livsåskådning, livshållning och tro”.
5 dagar
30 juli – 3 augusti 2024
Sista anmälningsdag 1 juni 2024

Europa i en föränderlig värld

Europa historiskt och kulturellt

Europas plats i världen

Migrationens orsaker och följder

Ideologiska förskjutningar (t ex Orbans begrepp ”illiberal demokrati”), hot eller tillnyktring?

Europa och kommande klimatförändringar

De akuta hoten och svaret på dem – Ryssland, Ukraina, USA, NATO

EU:s framtid

Erika Bjerström klimatjournalist, SVT.
Asle Toje statsvetare författare, Oslo.
Ann-Cathrine Jungar Lektor och docent i statsvetenskap. Forskar om populistiskt högerradikala partier i Norden och Europa. Södertörns högskola.
Michael Sahlin tidigare svensk ambassadör i Turkiet, ledamot av Kungliga Krigsvetenskapsakademien verksam i Stockholms internationella fredsforskningsinstitut.
Göran von Sydow Statsvetare, Director, Swedish Institute for European Policy Studies (SIEPS).
Per Petterson Professor i religionssociologi.

Kursledare:

Rolf Ahlzén Leg läkare, sakkunnig i etikfrågor, Universitetssjukhuset Örebro,
docent i medicinsk humaniora.
Håkan Jonasson Tidigare rektor på Geijerskolan.

För mer information om kursen kontakta: hakan.jonasson@geijerskolan.se  eller  ahlzenrolf@gmail.com

Projektledare.
Håkan Jonasson
Projektledare.

Håkan undervisar i filosofi och historia.

Utbildning: Lärarhögskolan i Uppsala.

Håkan har varit projektledare för Musikhuset Zetterlund som byggdes hösten 2019. Han var Geijerskolans rektor 2004 – 2017

Historik över Geijersamfundets sommarkurser på Geijerskolan

Praktiska upplysningar
Undervisningen är kostnadsfri men du betalar för kost och logi dvs. rum, frukost, kaffe, lunch, middag och kvällsfika.

Rumspriserna
Enkelrum med dusch och toalett på rummet, 5.540 kr
Dubbelrum, per person, med dusch och toalett på rummet, 5.240 kr
Enkelrum med gemensam dusch och toalett, 4.620 kr

Du som inte bor på skolan betalar en serviceavgift som inkluderar frukost, kaffe, lunch, middag och kvällsfika. 3.350 kr

Om du vill se Västanå teaters föreställning tillkommer ca 600 kr. Sommaren 2024 ger Västanå teater ”Herr Arnes penningar”, skriven av Selma Lagerlöf..

Du kan endast söka via Geijerskolans hemsida. Sista anmälningsdag 1 juni 2024.

Vid avbokning senare än tre veckor före kursstart debiterar vi 20 % av avgiften.