Geijerskolan internationella musikveckan

Internationella musikveckan

Vi träffas och musicerar tillsammans under en hel vecka som även innehåller två konserter. Välkommen om du vill sjunga i kör, spela i stråkorkester, blockflöjtsensemble eller storband.
ca 140
8 dagar
21 - 28 juli 2024
1 februari - 30 april 2024

Musikveckan vänder sig till korister, stråkmusiker och blockflöjtister och vi samlar deltagare i alla åldrar från bl.a. Sverige, Norge, Tyskland och England. Kursen brukar samla ca 140 deltagare.
Det unika för vår kurs är att du som instrumentalist även hinner delta i körsången.
Ett gemensamt körpass för alla finns med på programmet varje dag vilket är mycket uppskattat.
Efter det passet går varje grupp för sig och repeterar in sina egna stycken.
För de yngre deltagarna finns det även ungdomskör.
Varje år samlas vi runt ett större musikaliskt verk.

År 2024 kommer vi att sätta upp:
Kör: Mass of the Children av John Rutter
Ungdomskör: Meddelas senare
Big Band: Lätta och mellansvåra jazz standards från swing till rock
Stråkarna: Meddelas senare
Blockflöjterna: Meddelas senare

Under veckan framträder vi med två offentliga konserter. Förutom de offentliga konserterna har vi varje kväll ett s.k. samkväm där du gärna får bjuda på ”eget” material. Allt från dans till dikter brukar finnas representerat under veckan och det är också en av de mest uppskattade stunderna under musikveckan.

Vi har gott om övningsrum och de brukar vara flitigt utnyttjade för egna nybildade konstellationer.
Kursens musikaliska ledare är:
Hanna Sandman (kör)
Eckhard Thiel (ungdomskör och band)
Anders Wall (stråkar) Kursledare.
Per-Henrik Vincent (blockflöjter m.m.)
Petra Dreher (Big Band) Kursledare.

Kursens deltagare spänner över amatörer till halvproffs. För att tillgodogöra dig kursen fullt ut bör du vara en relativt bra notläsare då instuderingstiden trots allt är begränsad till denna vecka.
Minimiålder för medverkan i stråk- och blockflöjtsensemblerna är 14 år.

Barn och ungdomar under 18 år är välkomna som deltagare i sällskap med en vuxen/myndig person.
Kursen startar söndagen den 21 juli kl. 16 med middag och avslutas med lunch söndagen den 28 juli. Det är möjligt att komma redan lördag den 20 juli, i så fall betalar ni 180 kr extra för kvällsmat, övernattning och frukost. Det är viktigt att ni i anmälan anger vilken dag ni kommer.

Biträdande rektor och kursföreståndare för Allmän kurs Hum-Sam, Allmän kurs Musik samt Allmän kurs Måleri
Rebekka Homilius

Rebekka undervisar i engelska, tyska, spanska, ryska.

Utbildning:
Slavistik, anglistik och modern historia på Tekniska Universitetet i Dresden/Tyskland.
Studier i spanska i Sevilla/Spanien.
Folkhögskollärarprogrammet på Linköpings universitet.

Rebekka frilansar som översättare och läser olika språk på fritiden.

Sommarkursfakta

Inackorderingskostnad
A Enkelrum med toalett, Ceciliagården: 6.490 kr
B Dubbelrum med toalett, Ceciliagården: 5.870 kr
C Enkelrum med toalett: 5.970 kr
D Dubbelrum med toalett: 5.460 kr
E Enkelrum med gemensam toalett: 5.510 kr
F Dubbelrum med gemensam toalett: 5.200 kr
Tillägg för sänglinne 100 kr

För bilder och mer information om boende, klicka här.
Barn upp till 5 år bor gratis. Barn mellan 5-12 år får 75% rabatt, barn mellan 13-16 år samt studenter får 50% rabatt.

För dig som inte bor på skolan
Om du inte bor på skolan tar vi ut en serviceavgift, 3.800 kr, vilken även inkluderar måltider.

Avbokning
Vid avbokning senare än tre veckor före kursstart debiterar vi 20 % av avgiften.

Kontakt för mer information:
Geijerskolan, SE-684 93 Ransäter.
Tel. +46 552 30250
E-post: rebekka.homilius@geijerskolan.se

Välkomna till en stimulerande och inspirerande musikvecka!
Klicka här för exempel på dagsprogram
Klicka här för exempel på konsertprogram (PDF)

Anmälan:
1 februari – 30 april 2024