En grupp mediterar utomhus

Mindfulness yoga grundkurs

OBS! Kursen är nu fulltecknad, men du är välkommen att anmäla dig och stå som reserv till kursen.

Kursen vill ge deltagarna en möjlighet till att skapa ett större välbefinnande i kroppen och ett lugnare sinne. En kurs som är mer inriktad på den inre upplevelsen än prestationen.
Max 15 st
5 dagar
11 - 15 juni 2024
Sista anmälningsdag 1 juni 2024

En kurs som i första hand vill ge en möjlighet till att skapa ett större välbefinnande i kroppen och ett lugnare sinne. En kurs som är mer inriktad på den inre upplevelsen än prestationen. Vi kommer att ägna oss åt lugna sköna rörelser som stimulerar en ökad närvaro i kroppen. Vi kommer också att gå igenom ett flertal s.k. Asanas, klassiska yogaställningar, för att stärka kroppen, skapa en bättre balans och ökad koncentration. Meditation och andningsövningar ingår i varje dags program. Liksom teori både om Mindfulness och Yoga.

Det kommer att finnas möjlighet att köpa en CD-skiva med en del av det vi gör under kursveckan, för att göra det lättare för dem som gått kursen att fortsätta med Yoga på hemmaplan. Den här kursen vänder sig till alla som är intresserade. Den kräver ingen förkunskap. Var och en utgår från sin egen förmåga.

Kursledare

Jag som leder kursen heter Lena Elmqvist. Jag har undervisat och praktiserat yoga i över 20 år. Min yogalärarutbildning har jag fått på Kripalu Center i USA. Men vid sidan av den har jag haft många lärare både i Indien, Japan och i flera europeiska länder. Jag är utbildad socionom med terapeutisk påbyggnad och har under större delen av mitt vuxna liv ägnat mig åt verksamhet som förmedlar en helhetssyn på människan. Under de senaste åren har jag fördjupat mig i mindfulness. Genom att gå kurser med Jon Kabat Zinn och genom att följa en tvåårig utbildning i mindfulness yoga i Kalifornien, USA har jag fått möjlighet att utveckla mig själv och min undervisning. Jag arbetar med metoder både från yoga, mindfulness och den traditionella kinesiska medicinen både i grupp och individuellt. Bland annat har jag undervisat i mindfulness yoga på Axelsons Gymnastiska Institut i Stockholm och jag har varit med att starta kursen Uppbyggnad och återhämtning, numera Balans och inspiration, på Geijerskolan, där jag leder en del av undervisningen.
Du kan läsa mer om mig på min hemsida www.mandala.se.

Lärare i Yoga och mindfulness
Lena Elmqvist
Lärare i Yoga och mindfulness

Lena undervisar i yoga, mindfulness.

Utbildning: Socionom, samt vidareutbildning i shiatsuterapi, yoga och psykoterapi.

Lena startade ett centrum för kroppsterapi i Ransäter 1991 och undervisar i kroppskännedom och avslappning bland annat i personalgrupper och rehabiliteringsgrupper.

Praktiska upplysningar

Undervisningen är kostnadsfri men du betalar för kost och logi dvs. rum, frukost, kaffe, lunch, middag och kvällsfika. För enkelrum är priset 5.460 kr, dubbelrum kostar 5.050 kr per person.

Du som inte bor på skolan betalar en serviceavgift, 4.020 kr, som inkluderar frukost, kaffe, lunch, middag och kvällsfika.

OBS! Begränsat antal platser. Ju tidigare du söker desto större möjlighet har du att få en plats på kursen. Du kan endast söka via Geijerskolans hemsida. Sista anmälningsdag 1 juni.

Vid avbokning senare än tre veckor före kursstart debiterar vi 20 % av inackorderingspriset.