Utvald bild

Tidigare kursdeltagares åsikter

Anna Moraeus (2011/12):
”Det jag har märkt i efterhand med Geijerskolan är vilken bra teatergrund jag fick där. Jag minns maskövningarna mycket och jag minns att jag tyckte att dom improvisationen gav mig många aha-uplevelser om hur man ska föra sig på scenen. Jag började förstå hur man gör för att bli en trovärdig skådespelare. Att det är viktigt att man vet vad man vill och varför man vill det, att man hittar på egna bakgrundshistorier till sig själv för att hitta en anledning till varför man gör det man gör eller sjunger det man sjunger på scen. Jag är väldigt glad för den fina teatergrund jag fick på Geijerskolan. Jag fick även börja upptäcka nya sidor av min sångröst och började bygga en bra grund. Jag är väldigt glad att jag fick ha Carita som är fantastisk och lärde mig saker som jag fortfarande har användning för. Det som var bra var även att vi jobbade med sång och teater. Scenisk gestaltning där vi gjorde en scen med en låt var väldigt lärorikt.

Förutom utbildningen så var Geijerskolan, atmosfären och den vackra omgivningen, ett fantastiskt år att lära känna sig själv på, hitta vänner och lära sig hur man fungerar bland nya människor. Skolan gjorde det möjligt för roliga samarbeten och tid att utvecklas. Musikteaterlinjen var en bra linje att bygga stabila grunder för musikteaterbranchen.

Det som förstås var väldigt roligt var ju även de två stora projekten, julshowen och vårmusikalen, ”Anne Frank – the secret annex”. Man lär sig sällan så mycket som när man faktiskt står på scen framför publik i skarpt läge. Och två så pass stora uppsättningar som vi hade, den ena med liveband gjorde att jag utvecklades mycket. Scentid är viktigt och det fick jag mycket på Geijerskolan.

Efter Geijerskolan gick jag ett år på Musikteaterskolan i Bjärnum och just nu går jag på Musikallinjen på Balettakademien i Göteborg.”

 

Mira Andersson (2010/11):

”Jag tycker Geijerskolan var en kalasskola!

Det som var bra var t ex att man har brukspiano och musikteori, det är ett steg i musikallivet man glömmer. För att kunna studera in låtar utan att bli färgad av originalen måste man besitta viss kunskap i notläsning. Har man detta i ryggsäcken är det mycket lättare att ta sig igenom livet som musikalartist och det är en förutsättning för att komma in på t.ex. Artisten. Det var mycket sångundervisning i både solosång och gemensam. Vi fick många tillfällen att se olika föreställningar eftersom Värmland har ett så brett teaterutbud. Det var strukturerad dramaundervisning som var väldigt bra. Att få ha instudering med pianist inför föreställningar var ovärderligt! Och ha tillgång till kammarkör, som håller en väldigt hög nivå. Det finns alltid tillgängliga övningsrum.

Det är en härlig skolmiljö med många härliga musikaftnar där man kan framföra något själv eller lyssna på andra duktiga elever på skolan. Jag tycker att Geijerskolan var en perfekt förberedelse för Artisten om ni bara utökade dansen!

Efter Geijerskolan gick jag ett år på Musikteaterskolan i Bjärnum, ett år på Base 23 och nu går jag Teaterhögskolans musikalutbildning Artisten i Göteborg.”