Foto från klassrum med kursdeltagare i samtal

Litteratur och skrivande – distans för seniorer

Kursen riktar sig till seniorer som vill läsa litteratur och utveckla sitt skrivande med Ransäter som bas. Du får skriva dikter, berättelser, dramatik och annat i ett behagligt tempo.

1 år på distans, 50 %
26 augusti 2024 – 6 juni 2025 (Kursstart endast på hösten).
Ansökan öppnar 1 december, senast 15 maj för kursstart höstterminen.

Kursen riktar sig till seniorer som vill utveckla sitt skrivande med Ransäter som bas och samtidigt läsa olika typer av litteratur. Du får skriva dikter, berättelser, dramatik och annat i ett behagligt tempo.
Mellan träffarna har du läs- och skrivuppgifter att färdigställa på hemmaplan som sedan diskuteras i gruppen nästkommande kursvecka.
Inga förkunskaper krävs, bara en vilja att tillsammans med likasinnade utforska sitt skrivande.

Välkommen till Ransäter och Värmland!

Geijerskolan i Ransäter är en klassisk folkhögskola mitt i Värmland nära Klarälven.
Ett stenkast från Geijerskolan söderut ligger Erik Gustaf Geijers födelsehem, Geijersgården, och alldeles i närheten österut mitt emot Ransäters kyrka finns Erlandergården, Tage Erlanders minnesgård.

I bygden hittar vi också Värmlands största hembygdsgård, ett antal museer bl.a. Fridolf Rhudinmuseet och Gamla Brukets museer.

Sagans och kulturens landskap

Några mil från Ransäter ligger Selma Lagerlöfs Mårbacka och Sunne med den vackra Rottnerosparken, som bland annat var förebild till Ekebykavaljerernas hem i Gösta Berlings saga.

Det är också nära till Gustav Frödings minnesgård som ligger vackert vid Alster, och en bit österut hittar vi Nils Ferlins minnesmuseum.

Värmland är sagans och kulturens landskap. Ransäters centrala läge på Värmlandskartan gör det möjligt att inom rimlig tid nå många spännande utflyktsmål.

För vilka?

För dig som lockas av Värmland och vill befinna dig i ett kulturellt sammanhang där man tar vara på gruppdeltagarnas kunskaper och erfarenheter och jobbar för det livslånga lärandet.

Vad sker under de fysiska träffarna på plats på Geijerskolan?

Kursansvarig och undervisande lärare i bland annat diktens former och litteraturläsning är Jonas Herrlin. Under kursveckorna möter du Linda Vestlund som är skrivpedagog. Hon guidar dig genom skrivandets olika faser och ger dig verktyg att komma vidare. Författarbesök ingår i kursen.

För de som vill kan man också delta i det myllrande liv som en folkhögskola utgör. Vissa kvällar i veckan kan det ordnas cafékvällar och konserter av skolans deltagare.

Mellan träffarna på Geijerskolan jobbar du med läs- och skrivuppgifter. Som kursdeltagare har du möjlighet att påverka kursens utformning. Kontakten mellan kurserna hålls via mail.

Kursföreståndare för Allmän kurs litteratur- och skrivarlinje, Litteratur och skrivande – distans för seniorer och Litteratur- och skrivarlinje (deltid)
Jonas Herrlin

Jonas undervisar i Litteratur och skrivande och började på skolan 1984.

Utbildning: Ämneslärare i svenska, religionskunskap och statskunskap.

Jonas är lektör på bibliotekstjänst i Lund och litteraturkritiker.

Jonas var Geijerskolans rektor 2017 – 2022.

Antagningsvillkor:
Inga förkunskaper krävs. Ansökan inskickad före 15 maj och ett personligt brev. Besked om antagning skickas ut efter sista ansökningsdatum.

Avgifter och kostnader:
Undervisningen på folkhögskola är avgiftsfri. Du betalar en avgift för boende 4 nätter, mat och kaffe på ca 2 800 kr/träff. Kostnaden för kursen är ett paketpris med mat och boende. Kostnader för studiebesök och resor tillkommer.

Kurstid, mat och boende
Boende under veckan är förlagt till vandrarhemmet uppe vid Ransbergs herrgård. Standarden är enkel, men det ligger naturskönt vid Ranån ca 3 km från Geijerskolan. Transporter från och till boendet sker på egen hand, varvid det är praktiskt med egen bil eller annat transportmedel. Helpension tisdag, onsdag och torsdag (frukost, lunch, middag, kaffe, logi måndag-fredag) inklusive kursguide. Måndag och fredag är resdagar, och träffarna med gruppen är förlagda tisdag, onsdag och torsdag.
Kontakta oss om du önskar bo i dubbelrum: info@geijerskolan.se

Träffar på Geijerskolan:
Läsår 2023/24:

• En vecka i september: vecka 37: tis 12, ons 13, tor 14 september 2023.
  • En vecka i november: vecka 47: tis 21, ons 22, tor 23 november 2023.
  • En vecka i februari: vecka 7: tis 13, ons 14, tor 15 februari 2024.
  • En vecka i april: vecka 17: tis 23, ons 24, tor 25 april 2024.

Läsår 2024/25:

• En vecka i september, vecka 37: mån 9, tis 10, ons 11, tors 12 september 2024.
  • En vecka i november, vecka 45: mån 4, tis 5, ons 6, tors 7 november 2024.
  • En vecka i februari, vecka 7: mån 10, tis 11, ons 12, tors 13 februari 2025.
  • En vecka i april, vecka 15: mån 7, tis 8, ons 9, tors 10 april 2025.