Geijerskolan sommarkurs - Värmlandskurs

Värmlandskurs

För er som lockas av Värmlands gröna skogar och mångfaldiga kulturen och som vill ordna en bussresa till Geijerskolan. Vi hjälper gärna till att skräddarsy ett Värmlandsprogram tillsammans med er. Foto: Elin Högberg
Max 48 st
1 vecka
Vecka 24

Välkommen till Ransäter och Värmland!

Sedan länge har Geijerskolan arrangerat Värmlandskurser. Geijerskolan i Ransäter är en klassisk internatfolkhögskola mitt i Värmland nära Klarälven. Ett stenkast från Geijerskolan söderut ligger Erik Gustaf Geijers födelsehem, Geijersgården, och alldeles i närheten österut mitt emot Ransäters kyrka finns Erlandergården, Tage Erlanders minnesgård.
I bygden hittar vi också Värmlands största hembygdsgård, ett antal museer bl.a. Fridolf Rhudinmuseet och Gamla Brukets museer.

Sagans och kulturens landskap

Några mil från Ransäter ligger Selma Lagerlöfs Mårbacka och Sunne med den vackra Rottnerosparken, som bland annat var förebild till Ekebykavaljerernas hem i Gösta Berlings saga.

Värmland är sagans och kulturens landskap. I dag ger Västanå teater varje sommar föreställningar i Berättarladan i Rottneros.

För vilka?

För er som lockas av Värmland och som t.ex. vill ordna en bussresa till Geijerskolan. Vi hjälper gärna till att skräddarsy ett Värmlandsprogram tillsammans med er. Ransäters centrala läge på Värmlandskartan gör det möjligt att inom rimlig tid nå de flesta utflyktsmål.

Vad kan ske under veckan?

Med Ransäter och dess historia som bas gör vi dagsturer i landskapet. Vi varvar genuina värmländska berättartraditioner med god mat och kaffe i behagligt tempo tillsammans med vår guide. Tilläggas ska också att Geijerskolan är känd för sin goda mat.

Allt efter önskemål kan ni välja bland ett rikt urval av utflyktsmål såsom:
Mårbacka, Sandgrund Lars Lerin i Karlstad, Alster (Gustaf Frödings hem), Rackstadmuseet i Arvika, Klässbol (unikt linneväveri), Brunskogs kyrka, Filipstad (Nils Ferlins stad), Pilgrimstapeten i Ransby, Torsby Finnskogscentrum med dess finngårdar i bergen, Tossebergsklätten med utsikt över Fryken …

Vid dagens slut finns det tid för avkopplande samkväm på skolan i den ljumma sommarkvällen.

Kurstid, mat och boende
En kursvecka i juni, juli eller augusti.
Helpension i enkelrum eller dubbelrum (logi, frukost, lunch, middag, kaffe) inklusive kursguide.

Bokning av gruppresa samt upplysningar
Via skolans expedition får du kontakt med nyckelpersoner som husmor, rektor och kursguide.
Ring skolans expedition: 0552-302 50

E-post och övrig kontaktinformation finner du här.