Nyfiken på Folkhögskola?

Jag skriver till er eftersom det är förvånansvärt få människor i vårt land som vet vad folkhögskola är och vad den skolformen står för. Det tycker vi här på Geijerskolan är synd. Folkhögskolorna är ofta en andra chans att få den utbildning man kanske inte klarade i grundskolan eller gymnasiet. Det offentliga skolsystemet bemöter inte alla behov och folkhögskolorna kan erbjuda ett mer skräddarsytt och individuellt studieupplägg.

Folkhögskolan har ett brett uppdrag som bygger på fyra syften som staten har beslutat att stödja. De fyra syftena är:

1. Att stödja verksamhet som bidrar till att stärka och utveckla demokratin.
  2. Bidra till att göra det möjligt för en ökad mångfald människor att påverka sin livssituation och skapa engagemang att delta i samhällsutvecklingen.
  3. Bidra till att utjämna utbildningsklyftor och höja bildnings- och utbildningsnivån i samhället.
  4. Bidra till att bredda intresset för och öka delaktigheten i kulturlivet.

Alla folkhögskolor erbjuder människor som inte har fullgjort gymnasiet att läsa in sin grundläggande högskolebehörighet. Dessutom finns det en mängd olika profilkurser och –linjer där man kan studera olika ämnen man är intresserad av. På just Geijerskolan kan man

t.ex. studera konst, musikteater, rockmusik, eller förkovra sig i ett instrument, skriva poesi och läsa litteratur, eller studera ett speciellt språk. Alla folkhögskolor har sin egen nisch vid sidan om kurserna på gymnasienivå.

På folkhögskolor erbjuds även yrkesutbildningar, Geijerskolan har Kyrkomusikerutbildningen som är en ren yrkesutbildning. Vi har dessutom kurser för den som har varit utbränd och behöver en mjuk väg tillbaka in i samhället, samt seniorkurser där vi praktiserar det livslånga lärandet.

Jag hoppas att ni vill belysa folkhögskolornas viktiga funktion i samhället, nu när alternativa skolformer ifrågasätts i debatten. Ni är varmt välkomna att besöka oss och skapa er en egen uppfattning.

Vänliga hälsningar
Suzanne Carling