Lediga tjänster

Folkhögskolan Geijerskolan i Ransäter söker:

• Lärare i sång

• Lärare i elgitarr och ensemblespel

• Lärare i musikteori

Lärare i sång

till skolans musikteaterlinje och övriga musikutbildningar

Tjänsten är ett vikariat under läsåret 2024/25 då den ordinarie läraren är tjänstledig. I tjänsten ingår undervisning i sång på skolans musikteaterlinje och övriga musikutbildningar. Komplettering med undervisning i andra ämnen kan eventuellt komma att erbjudas, beroende på den sökandes profil och önskemål. Vi söker en lärare med sångutbildning (musiker och/eller musikpedagogutbildning) från musikhögskola med bred erfarenhet av undervisning på relevant nivå.

Omfattning: 40-50% procent av heltid, beroende på vilka ämnen som kommer att ingå.

Geijerskolan är en folkhögskola som ligger i Ransäter, ca 5 mil norr om Karlstad. På skolans musikutbildningar finns cirka 120 elever fördelade på Jazzlinje, Nordiska rockmusiklinjen, musiklinje, musikteaterlinje och kyrkomusikerutbildning. Cirka 25 av skolans lärare undervisar på musikutbildningarna. På skolan finns, förutom musikutbildningar, allmän linje, målerilinje och ett stort antal korta kurser. Se vår hemsida geijerskolan.se för mer information.

Ansökan sänds till rekrytering@geijerskolan.se (eller via vanlig post till Geijerskolan, 68493 Ransäter) snarast och senast den 20 juli. Till ansökan önskar vi följande:

• Curriculum vitae (”CV”)
  • Kopia på examensbevis från utbildning.
  • Kopior på utbildningsbevis från utbildningar av intresse för den aktuella tjänsten.
  • Tjänstgöringsintyg från yrkesverksamhet av betydelse för tjänsten (fr.a. undervisningserfarenhet).
  • Information om övriga meriter som den sökande vill åberopa.

Vi ber den sökande att inte bifoga s.k. ”personligt brev” eftersom tjänsten kommer att tillsättas enbart med utgångspunkt från den utbildning och den erfarenhet av undervisning som de sökande dokumenterat i ansökan. Det är därför avgörande att de handlingar som redovisar detta bifogas ansökan.

Upplysningar: Åke Skommar (bitr rektor) tel 0552-30244 eller ake.skommar@geijerskolan.se

Folkhögskolan Geijerskolan i Ransäter söker

Lärare i elgitarr och ensemblespel

Tjänsten är ett vikariat under läsåret 2024/25. I tjänsten ingår Individuell undervisning i elgitarr/gitarr inom jazz och rock, bruksgitarr, ensemblespel och improvisation.

Den sökande bör ha relevant utbildning och erfarenhet av undervisning inom det aktuella området. Du får gärna vara aktiv som musiker och ha god samarbetsförmåga.

Omfattning: totalt ca 100 procent av heltid. Tjänsten kan eventuellt delas upp i flera delar med omfattningen 40-60% beroende på den/de sökandes profil, inriktning och önskemål.

• Curriculum vitae (”CV”)
  • Kopia på utbildningsbevis från utbildningar av intresse.
  • Information om övriga meriter som den sökande vill åberopa.

Vi ber den sökande att inte bifoga s.k. ”personligt brev” eftersom tjänsten kommer att tillsättas enbart med utgångspunkt från den utbildning och den erfarenhet av undervisning som de sökande dokumenterat i ansökan.  Det är därför avgörande att de handlingar som redovisar detta bifogas ansökan.

Upplysningar: Jan-Olof Jonsson tel 0703211644, janolof.jonsson@geijerskolan.se
eller Åke Skommar (bitr. rektor) tel. 0552-30244, ake.skommar@geijerskolan.se

Lärare i musikteori

Tjänsteomfattning: ca 50% – 80% av heltid. Tjänsten är ett vikariat under läsåret 2024/25. Tjänsten omfattar undervisning i gehör, satslära och musikhistoria på skolans musikutbildningar Komplettering med undervisning i andra ämnen kan eventuellt komma att erbjudas, beroende på den sökandes profil och önskemål. Vi söker en lärare med teoripedagogisk utbildning eller motsvarande samt erfarenhet av undervisning i musikteori.

Moment tjänsten kan delas upp eller omfördelas mellan olika personer beroende på deras inriktning och önskemål. På Geijerskolans hemsida geijerskolan.se/aktuellt/lediga-tjanster/ finns en lista över de moment som ingår.

Omfattning: totalt ca 75-100 procent av heltid. Tjänsten kan eventuellt delas upp i flera delar med omfattningen 40-60% beroende på den/de sökandes profil, inriktning och önskemål.

Geijerskolan är en folkhögskola som ligger i Ransäter, ca 5 mil norr om Karlstad. På skolans musikutbildningar finns cirka 120 elever fördelade på Jazzlinje, Kyrkomusikerutbildning, Musiklinje, Musikteaterlinje Musikproduktion och Nordiska rockmusiklinjen.  Cirka 25 av skolans lärare undervisar på musikutbildningarna. På skolan finns, förutom musikutbildningar, allmän linje, målerilinje och ett stort antal korta kurser. Se vår hemsida www.geijerskolan.se för mer information.

Ansökan sänds till rekrytering@geijerskolan.se (eller via vanlig post till Geijerskolan, 68493 Ransäter) snarast och senast den 10 juli. Till ansökan önskar vi följande:

• Curriculum vitae (”CV”)
  • Kopia på utbildningsbevis från utbildningar av intresse.
  • Information om övriga meriter som den sökande vill åberopa.

Vi ber den sökande att inte bifoga s.k. ”personligt brev” eftersom tjänsten kommer att tillsättas med utgångspunkt från den utbildning och den erfarenhet av undervisning som den sökande har dokumenterat i ansökan.  Därför bör kopior på betyg och tjänstgöringsintyg bifogas till ansökan.

Upplysningar: Åke Skommar (bitr. rektor) tel. 0552-30244 eller ake.skommar@geijerskolan.se

Kontakt

Biträdande rektor med ansvar för skolans musikutbildningar. Kursföreståndare för Förberedande kyrkomusikerutbildning, Kyrkomusikerutbildning och Kyrkomusikerutbildning deltid.
Åke Skommar

Åke undervisar i orgel, ensembleledning, kammarkör.

Utbildning: Musikhögskolan i Stockholm (organistutbildning och körpedagogisk utbildning).

Åke undervisar även vid Musikhögskolan Ingesund och är kyrkomusiker i Trefaldighetskyrkan, Arvika.

Ämnen i de ledigförklarade tjänsterna i musikteori och elgitarr

Ämne Ungefärlig omfattning
Elgitarr , individuell undervisning 40 – 50%
Ensemblespel (fyra rockensembler) 18%