Om Geijerskolan

Geijerskolan, folkhögskolan i Ransäter, är en mötesplats för människor med olika livserfarenheter och livsplaner.  Vår tyngdpunkt ligger inom estetiska och humanistiska ämnen och för dig med musikintresse finns ett brett urval att välja på. På Geijerskolan finns musiken överallt!

Geijerskolan är en klassisk internatfolkhögskola. Du kan komplettera ämnen för gymnasiebehörighet och förbereda högskolestudier. Du kan utveckla ditt skrivande eller din målartalang, eller förbereda dig för arbete som kyrkomusiker eller fortsatta musikstudier. Vi erbjuder också ett intressant utbud av sommarkurser/korta kurser.

Unna dig en tid då du bor med andra och du får minnen för livet! Du träffar kunnig och engagerad personal som hjälper dig på vägen framåt. Du möts av en stark tradition i kombination med vilja till förnyelse. Vi värnar om mångfald i tro och livshållning, samtidigt som vi förvaltar en kristen-humanistisk tradition från skolans start. Vi ser det som ett stort ansvar att göra din vistelse här så bra som möjligt.

Geijerskolan grundades 1952. Huvudman är Stiftelsen Geijerskolan i Ransäter. Vi finns i Ransäter i hjärtat av Värmland nära Klarälvens strand, en bygd med starka traditioner inom litteratur och kultur, där Erik Gustaf Geijer växte upp. Skolans idé och profil har växt fram ur arvet efter Geijer. Geijerskolan strävar efter att förvalta det arvet och den breda humanism han representerade.

Geijerskolan utgår från folkbildningens syften. Dessa är:

• att stärka och utveckla demokratin
  • att göra det möjligt för människor att påverka sin livssituation
  • att bidra till att utjämna utbildningsklyftor och höja bildnings- och utbildningsnivån i samhället
  • att bidra till att bredda intresset för och delaktigheten i kulturlivet

Samhällsutvecklingen ställer särskilda krav på folkbildningsinsatser och Geijerskolan är öppen för att göra speciella insatser, som krävs i ett internationaliserat och mångkulturellt samhälle.

Geijerskolans miljöarbete

Miljö- och klimatfrågor är viktiga och Geijerskolan arbetar för att öka och sprida kunskap bland studerande och personal.
Munkfors kommun har implementerat sortering av matavfall i kommunen. Geijerskolan är med i systemet och sorterar nu matavfall från hela vår verksamhet.

När energiavtalet mellan Solör Bioenergi och Geijerskolan skulle förnyas gjorde man en investering för att få skolans värmeförsörjning än mer klimatsmart.
Sedan 2019 är den värme som skolan använder helt fossilfri tack vare att oljepannan som används vid toppar och som reserv nu eldas med bioolja.

Geijerskolan ska sträva efter att även fortsättningsvis verka för ett framsynt miljöarbete.

Alkohol- och drogpolicy

Vi har en restriktiv alkoholpolicy. Det är inte tillåtet att använda eller handskas med droger inom skolans område. Du hittar vår policy här.

Geijerskolans styrelse

Geijersamfundet
Rolf Ahlzén (Ordförande)  (suppleant Birgitta Carlgren)
Leif Bäckman (suppleant Björn Fogelberg)