Geijerskolan Nordiska rockmusiklinjen

Nordiska rockmusiklinjen

”Den turnerande Rockskolan”
Rocklinjen ger dig möjlighet att utveckla ditt ensemble- och instrumentspel och skapa en stor musikalisk bredd genom att utforska många olika stilar och genrer.
Foto: Linus Gamnis

1-2 år
26 augusti 2024 – 6 juni 2025
Ansökan öppnar 1 december, senast 1 april för kursstart höstterminen.
Ansökan för kursstart vårterminen senast 1 december, (antagning endast i mån av plats).

Ensemblespelet är navet i utbildningen, kursens övriga ämnen ger dig både teoretiska och praktiska kunskaper som är kopplat till ditt musicerande.

Rocklinjen ger dig:
Möjlighet att utveckla ditt ensemble och instrument spel, skapa en stor musikalisk bredd genom att utforska många olika stilar och genrer.

Målsättning för Nordiska Rockmusiklinjen på Geijerskolan

Övergripande målet är att du ska utvecklas både som ensemblemusiker och instrumentalist/sångare.

Efter kursen förväntas deltagaren ha.

• Breddat sin kunskap och repertoar i Rock & pop traditionen
  • Utvecklat och fördjupat sin musikaliska och tekniska förmåga på sitt instrument såväl som solistisk och i ensemblespel.
  • God kunskap i att fungera och samarbeta i grupp.

Kursinnehåll

Ensemblespelet är navet i hela utbildningen. Vi spelar oss genom musikhistorien, med börjar på 50-talet till nutid. Målet är att skapa en god känsla för olika genrer och musikstilar.

Du får enskild undervisning på ditt huvudinstrument 40 min/vecka.

Här väljer du mellan gitarr eller piano

Gehör, steganalys, ackord. Instrument ska medtas till lektionen. Målet är att lära eleven använda musikteori i praktiken.

I kursen jobbar vi med musikprogram, lär oss skapa musik via inspelning och MIDI-hantering.

Vi jobbar praktiskt med att förstå signalflödet i en liverigg, effekter och grundläggande verktyg för att mixa live. Kursen fungerar som förberedelse för turnéer och konserter.

Branschkunskapen är ämnet där vi får lära oss mer av hur musikbranschen ser ut idag. Det handlar om dom olika aktörerna (ex. skivbolag och musikförlag) men också om hur arbetsvillkoren ofta ser ut.

Rockmusikhistoria går igenom viktiga epoker och händelser som har påverkat musikhistorien ändå fram till idag.

Allt från kroppsspråk till mellansnack. Här får du öva mycket praktiskt tillsammans med din ensemble och stärka din kunskap om vad som påverkar den sceniska kommunikationen och vad just du behöver för att utvecklas och bli bättre.

I kursen får du träna pulsträning, grundläggande rytmläsning, polyrytmik och koordination.

I kursen får du verktyg och tips runt improvisation och solo spel utifrån din nivå.

Varje termin har vi 2 projektveckor där all vanlig undervisning är inställd vi genomför då en veckas turné som deltagarna själva bokar och planerar, skolan står för buss och all utrustning. Även studioinspelning görs dessa veckor, på hösten är det 50-60-70-talsmusik. Våren kommer med musik från 80-90- fram till idag.

Utöver de obligatoriska ämnena kan du här välja till något ämne som intresserar dig, språk, konst, musik osv.

Gästlärare
Geijerskolan får ofta besök av tillresta gästlärare och föreläsare med olika inriktningar.

Kursföreståndare för Nordiska Rockmusiklinjen
Jan-Olof Jonsson
Kursföreståndare för Nordiska Rockmusiklinjen

Materialavgift:
2 500 kr/termin

Studiemedel:
Kursen berättigar till studiemedel. När du är under 20 år får du samma studiestöd som du fick på gymnasiet. För mer information se csn.se.

Antagningsprov Nordiska Rockmusiklinjen

Antagningen sker med ledning av antagningsprov.
Antagningsprovet genomförs inte på plats på Geijerskolan utan genom att de sökande spelar in filmer där de genomför provmomenten. Dessa filmer laddas sedan upp på skolans webbtjänst och utgör underlag för antagningen. Du som sökt till någon av skolans musikutbildningar får instruktioner om hur filmerna (som du kan spela in med en vanlig mobilkamera) ska spelas in, vad som ska ingå i inspelningen och hur de ska laddas upp. På filmen ska du visa upp din bredd på huvudinstrumentet.

Sång: Vi vill höra så mycket av din röst som möjligt vad gäller dynamik i både volym och karaktär. Vi vill också gärna få ett hum om ditt omfång. Se också till att vi kan se minst övre halvan av dig i filmen. Här är en Spotifylista med låtar du kan välja mellan.

Välj någon av dessa låtar att sjunga till, länkarna nedan leder till bakgrunder till låtarna. Dessa bakgrunder går i orginaltonart, men du kan absolut välja en annan tonart. Alternativt väljer du en valfri låt som visar så mycket som möjligt av din röst.
Beth Hart – Love is a lie
P!nk – Ave Mary, A
Paramore – Decode
Credence Clearwater Revival – I put a spell on you
Audioslave – Gasoline
Whitesnake – Love ain’t no stranger

Elbas, gitarr, trummor, keyboard/piano: spela in en film där du spelar en valfri låt.

I antagningsprovet ingår även ett skriftligt prov i musikteori (gehör, musiklära och satslära). Detta prov är har ingen betydelse för antagningen utan är avsett som vägledning vid sammansättningen av de nivåindelade undervisningsgrupperna i musikteori. Instruktioner om provet finns på skolans webbtjänst.

Provet i gehör omfattar rytmminne, rytmläsning, rytmdiktat, melodiminne, melodidiktat, ackordidentifikation och ackorddiktat.

I provet i musiklära ingår tonnamn och oktavbeteckningar, skalor, intervaller, fasta förtecken och ackordnotering.

Klicka här för exempel på prov i gehör och i musiklära.

Antagningsvillkor:
Grundläggande behörighet samt antagningsprov.
Inför år 2* måste ny ansökan göras.

Geijerskolan förbehåller sig rätten att inte anta deltagare till årskurs 2 som inte uppfyllt målen för årskurs 1.

*kriterier för att antas till rock 2:

• visat tydlig prov på utveckling
  • ansvarstagande och pålitlig
  • kan visa/spela upp egenskriven låt