För studerande

Många kursdeltagare ser tillbaka på sin tid på Geijerskolan som den bästa i livet. Det är främst den varma gemenskapen, en annorlunda utbildningsform och engagerad personal kursdeltagare tänker tillbaka på. Det hoppas vi att du också ska göra!

Vår målsättning är att kursdeltagare ska känna sig delaktiga och utvecklas. Hos oss händer det alltid något. Cafékvällar med musik, litteratur eller måleri varvas med utflykter, middagar och musikalshower. Det finns också möjligheter för dig som deltagare att själv engagera dig i olika projekt.

För dig som vill läsa upp ämnen och få en gymnasiebehörighet är det ett utmärkt tillfälle att kombinera det med ditt intresse för musik, konst eller litteratur/ skrivande. För musikintresserade finns ett antal olika inriktningar att välja att ägna sig åt ett år eller två samtidigt som du har möjlighet att bo på skolans internat.

Skolan har 15 olika internatboenden med totalt 115 rum, vilket bidrar till en social gemenskap och en unik upplevelse. På fritiden finns gott om tillfällen att utveckla vänskapsrelationer för livet. När du bor på skolan serveras det under vardagar frukost, lunch, middag – och däremellan fikapauser.

För musikutövande är tillgången på övningslokaler mycket god. På skolan finns även ett mindre gym och en bastu. Behöver du en paus mellan studierna kan du vandra på Geijerleden eller längs Klarälven. Ett annat alternativ är att cykla genom den 9 mil långa Klarälvsbanan som löper från Karlstad genom Ransäter och vidare till Uddeholm. Under vintertid finns det även skidspår i närheten av skolan.

Geijerskolan är en fantastisk plats att vistas på – här möts människor i olika åldrar, från olika bakgrunder och med olika visioner. Varmt välkommen in i gemenskapen!