Inför kursstarten

Välkommen till skolan inför läsåret 2023/2024! Här finns information kursstarten, om incheckning på internatet och schema för introduktionsveckan för alla kurser.

Läsåret 2023/2024 på Geijerskolan börjar måndagen den 21 augusti.
Vi börjar med lunch och därefter följer en gemensam samling samt schema- och studieinformation. Under fortsättningen av veckan börjar undervisningen men vi kommer även att genomföra en del gemensamma aktiviteter.

En del av de studerande som ska bo på skolans internat brukar komma till skolan redan på söndag. Du får tillgång till ditt rum tidigast söndag den 20 augusti. Skolans expedition är därför öppen söndagen den 20 augusti kl 12.00–18.00. Om du behöver nå oss före kursstarten kan du på vardagar ringa 0552-30250.

Schema för första veckan – allmänna kurser

Schema för första veckan -Jazzlinje, Kompositionslinje, Musikerlinje, Musikproduktionslinje, Nordiska rockmusiklinjen, Pianolinje, Songwriterlinje, Sånglinje

Schema för första veckan – Musikteaterlinje

Schema för första veckan – Kyrkomusikerutbildningar

Drog- och alkoholpolicy

Geijerskolan vill ge goda förutsättningar för studier och strävar efter en drog- och alkoholfri miljö. Syftet är att alla studerande, oavsett förutsättningar och behov, ska känna trygghet, trivas på skolan och kunna fokusera på sina studier.
Användning av narkotika är strikt förbjuden på Geijerskolan. Den som använder eller handskas med narkotika avskiljs från skolan med omedelbar verkan.
Alkoholförtäring är förbjuden i skolans undervisningslokaler och övriga allmänna utrymmen. På skolans internat är alkoholförtäring förbjuden under arbetsveckorna. Under helger är alkoholförtäring tillåten på internatet (elevrum och kök) förutom i de hus som reserverats för studerande som begärt ett alkoholfritt boende.

När kursen startar skriver du på ett kontrakt där du accepterar Geijerskolans policydokument som finns att läsa på följande länkar:

Försäkringar

Geijerskolan har olycksfallsförsäkring för alla studerande.
För dina privata tillhörigheter bör du ha en hemförsäkring. Generellt gäller en hemförsäkring i första hand för det som förvaras inlåst i ditt eget rum. Kontrollera med försäkringsbolaget angående eventuell lämplig tilläggsförsäkring för t.ex. instrument och även för transport av instrument.

Avgifter

Undervisningen på Geijerskolan är avgiftsfri, men du betalar för böcker, noter och annat studiematerial, studiebesök, entréavgifter, resor etc.
Läs mer om avgifter och kostnader här

Ta med till skolan

Ta med täcke, lakan, kudde, örngott, överkast och handdukar om du ska bo på skolans internat.
För att använda skolans internet på ditt rum behöver du ta med en nätverkskabel med RJ45-kontakter om du ska bo på Katarinagården. Övriga internatrum har wi-fi.
Ta även med skrivmaterial, gärna egen dator och om du går på någon av musikutbildningarna: noter på din aktuella repertoar och notpapper.

Om du åker bil:
Geijerskolan ligger cirka 5 mil norr om Karlstad. Om du kommer söderifrån följer du väg 62 från Karlstad norrut mot Hagfors. I Ransäter svänger du till höger vid skylten ”Geijerskolan”.

Om du åker buss:
Ta buss 600 som går från Karlstad mot Hagfors/Värnäs. Busshållplatsen ligger strax väster om järnvägsstationen i Karlstad (till vänster när du kommer ut från järnvägsstationens huvudingång). Geijerskolan ligger ca 300 m från hållplatsen Ransäters kyrka.
Klicka här för Värmlandstrafiks busstidtabeller