Geijerskolan boende

Boende

Geijerskolans internat är som en mysig liten by med både stora hus och mindre villor. På internatet lär du lätt känna andra deltagare som kanske går andra linjer på skolan. På det sättet får man snabbt många nya vänner!

Geijerskolan har ett trivsamt internat med 115 rum. Bor du med dusch och toalett på rummet betalar du lite mer än om du bor i rum med gemensam toalett och dusch. Rummen är möblerade men du får gärna sätta din egen prägel på dem. Bredband finns på hela internatet (via wifi eller kabel). Att bo på internat innebär att man delar på kök och gemensamma utrymmen.

Hur önskar jag boende?

Strax efter midsommar skickar Geijerskolan ett mail till dig som kommer att studera hos oss kommande läsår. Logga in på ditt konto för information om tider, ämnestillval och internat. Om du gör dina val så snart du fått meddelandet har du större möjlighet att få en plats på internatet. Det kan bli fullbelagt.

Vad ingår i hyran?

På vardagarna serveras frukost, förmiddagsfika med tilltugg, lunch, enkel eftermiddagsfika och middag, allt lagat med omsorg i Geijerskolans kök. Med jämna mellanrum dukar vi upp till riktiga festmåltider. Dessutom ingår fika och entré vid alla de kulturevenemang som anordnas under året.

Mer information

Geijerskolans lokaler, som bibliotek, datorer och övningsrum, är tillgängliga en stor del av dygnet, vilket ger goda förutsättningar för studier. Livet på folkhögskolan innebär många möten med andra människor. Det finns utrymme för cafékvällar och aktiviteter.

På fritiden kan du spela innebandy, badminton eller bordtennis. Det finns ett mindre gym och bastu.
I närheten av skolan finns det fina promenadvägar och ett stycke längre bort ett elljusspår. Det finns även en asfalterad cykel-/inlinebana som går från Karlstad förbi Ransäter och vidare till Uddeholm nära Hagfors. Hela sträckan blir ca 90 km.

Hundar och katter är tillåtna endast i vissa boenden, begränsat antal platser. I övrigt råder förbud mot husdjur på internatet. Internatavgift för hund/ katt är 150 kronor per fyra veckor. Ansök hos internatansvarig i god tid om du önskar ta med ditt husdjur till internatet.

Priser

Det finns ett antal villor med vardera fyra, sex eller åtta rum och ett gemensamt kök och tvättstuga.

Villorna Fröding, Tegnér, Troili och Lagerlöf
(dusch och toalett på rummen)
6 160 kr per fyraveckorsperiod.

Villorna Aurell, Dahlgren, Ferlin, Lenngren, Pettersson, Kajsas hus
(rum med delad dusch/toalett)
5 960 kr per fyraveckorsperiod.

Villa Tunström
Charmigt hus i två våningar.
6 160 kr per fyraveckorsperiod.

Katarinagården
Större hus med rummen grupperade runt fyra kök

Ceciliagården
Tjugo rum, två kök och stort allrum (delvis använt för undervisning vissa dagar per vecka)
6 380 kr per fyraveckorsperiod.

Rektorsgården
På nedre plan finns två lektionssalar och kök

Ravinstugan
På nedre plan några övningsrum

Geijerskolan översikt Ceciliagården

Ceciliagården

Det nyaste huset, Ceciliagården med tjugo rum (dusch och toalett på rummen), två kök och stort allrum (delvis använt för undervisning vissa dagar per vecka)
Geijerskolan översikt Villor

Villor

Vi har många olika boendealternativ i våra totalt nio Villor. Det finns både med dusch och toalett på rummen och även med delad dusch/toalett.
Geijeskolan Katarinagården

Katarinagården

Katarinagården är ett större hus med rummen grupperade runt fyra kök. Du som väljer Katarinagården bor i rum med delad dusch/toalett.
Geijerskolan Tunström

Tunström

Tunström är ett charmigt hus i två våningar. Det finns sju rum (delad dusch och toalett).
Geijerskolan Rektorsgården

Rektorsgården

Rektorsgården är ett vackert hus i flera plan. Det finns fem internatrum och kök och stor hall/allrum. Gemensam dusch och toalett.