Geijerskolan Kultur och Måleri

Kultur och måleri – distans för seniorer

För er som lockas av Värmland och vill befinna er i ett kulturellt sammanhang där man tar vara på gruppdeltagarnas kunskaper och erfarenheter och jobbar för det livslånga lärandet. Utflykter varvas med föreläsningar och skapande i akvarell och akryl.
1 år på distans, 50 %
26 augusti 2024 – 6 juni 2025 (Kursstart endast på hösten)
Ansökan öppnar 1 december, senast 15 maj för kursstart höstterminen.

Sedan länge har Geijerskolan arrangerat Konstkurser i olika former. Nu utökar vi kursutbudet med en seniorkurs med kultur och måleri på distans. I vacker och inspirerande värmländsk miljö kan du på halvtid/distans utveckla dina konstnärliga intressen, med tyngdpunkt på måleri. På vår konstskola får du pröva på olika material och metoder för att komma igång med ditt skapande.

Välkommen till Ransäter och Värmland!

Du får lärarledd handledning vid 2 målarveckor per termin – tisdag, onsdag och torsdag. Däremellan sker kommunikation via mail med uppgifter och information.

Kulturens och måleriets landskap

Geijerskolan i Ransäter är en klassisk internatfolkhögskola mitt i Värmland nära Klarälven. Några mil från Ransäter ligger Karlstad, med Lars Lerins stora vackra utställning av akvareller. Det är också nära till akrylkonstnären Karin Broos och kulturcentret Alma Lööv museum. Det finns många andra spännande konstnärsbesök man kan göra i Värmland, som är kulturens och måleriets landskap. Ransäters centrala läge på Värmlandskartan gör det möjligt att inom rimlig tid nå många olika inspirerande utflyktsmål.

För vilka?

För er som lockas av Värmland och vill befinna er i ett kulturellt sammanhang där man tar vara på gruppdeltagarnas kunskaper och erfarenheter och jobbar för det livslånga lärandet. Utflykter varvas med föreläsningar och skapande. Kursen vänder sig både till dig som inte har målat så mycket och till dig med mer erfarenhet.

Vad sker under de fysiska träffarna på plats på Geijerskolan?

Under träffarna har vi gemensamma genomgångar där material och tips på uppgifter presenteras. Du får måla i akvarell och akryl. Geijerskolan har en stor fin ateljé som ligger 2,5 km norr om huvudbyggnaden.

Med Ransäter och dess historia som bas gör vi dagsturer i landskapet. Vi varvar konstnärsbesök med god mat och kaffe i behagligt tempo tillsammans med vår guide. Tilläggas ska också att Geijerskolan är känd för sin goda mat.

Vid dagens slut finns det tid för avkopplande samkväm på skolan tillsammans med gruppen. För de som vill kan man också delta i det myllrande liv som en folkhögskola med stort internat utgör. Vissa kvällar i veckan kan det ordnas cafékvällar och konserter av skolans deltagare.

Mellan träffarna på Geijerskolan kan man fördjupa sig i eget måleri som anknyter till kursen. Bilderna kan sedan bli stommen i gruppens diskussioner på plats på Geijerskolan på nästa träff. Kontakten mellan kurserna hålls via mail.

Kursföreståndare för Kultur och måleri – distans för seniorer. Lärare i måleri, teckning och dekorationsmåleri.
Jenny Blom

Jenny undervisar i allmogemåleri, färglära, ådring, marmorering, illusionsmåleri, möbelmålning, konst, stilhistoria, måleri och teckning.

Utbildning: 4 års utbildning inom dekorationsmåleri.

2005 var Jenny först i Sverige med att få det internationella certifikatet QDP, (qualified decorative painter).

Avgifter och kostnader:
Undervisningen på folkhögskola är avgiftsfri. Du betalar en avgift för boende 4 nätter, mat, kaffe och målerimaterial på ca 3 100 kr/träff. Kostnaden för kursen är ett paketpris med mat och boende. Kostnader för studiebesök och resor tillkommer.

Målsättning
Att komma igång att skapa och utveckla sin kreativitet. Att vara en del i en grupp och få inspiration genom den. Att öka kunskapen och nyfikenheten för de material och tekniker som ingår i kursen. Öva upp känslan för motivval, komposition, färg och form. Att väcka glädjen till själva bildskapandet och bildkonsten.

Kurstid, mat och boende
Boende under veckan är förlagt till vandrarhemmet uppe vid Ransbergs herrgård. Standarden är enkel, men det ligger naturskönt vid Ranån ca 3 km från Geijerskolan. Transporter från och till boendet sker på egen hand, varvid det är praktiskt med egen bil eller annat transportmedel. Helpension tisdag, onsdag och torsdag (frukost, lunch, middag, kaffe, logi måndag-fredag) inklusive kursguide. Måndag och fredag är resdagar, och träffarna med gruppen är förlagda tisdag, onsdag och torsdag.
Kontakta oss om du önskar bo i dubbelrum: info@geijerskolan.se

Träffar på Geijerskolan:
Läsår 2023/24:

• En vecka i september: vecka 36: tis 5, ons 6, tor 7 september 2023.
  • En vecka i november: vecka 46: tis 14, ons 15, tor 16 november 2023.
  • En vecka i februari: vecka 6: tis 6, ons 7, tor 8 februari 2024.
  • En vecka i april: vecka 16: tis 16, ons 17, tor 18 april 2024.

Läsår 2024/25:

• En vecka i september, vecka 36: mån 2, tis 3, ons 4, tors 5 september 2024.
  • En vecka i november, vecka 46: mån 11, tis 12, ons 13, tors 14 november 2024.
  • En vecka i februari, vecka 6: mån 3, tis 4, ons 5, tors 6 februari 2025.
  • En vecka i maj, vecka 19: mån 5, tis 6, ons 7, tors 8 maj 2025.

Mellan träffarna jobbar man hemma ca 1 dag per vecka med ämnen som är relaterade till kursen, som t.ex. både att måla efter givna uppgifter och fritt eget måleri. Det är också inspirerande att läsa böcker om måleri eller konstnärer, och förstås besöka konstnärer och utställningar för att se på konst.

Antagningsvillkor:
Inga förkunskaper krävs. Ansökan inskickad före 15 maj och ett personligt brev. Besked om antagning skickas ut efter sista ansökningsdatum.