Carita Höök jobbar som sångpedagog på Geijerskolan och undervisar i främst jazz, blues, rock, pop och soul, men även musikal och visor. Hon undervisar också i jazzensemble, vokalensemble och scenisk kommunikation.

Av de 18 år hon jobbat på skolan har hon dessutom hunnit med att vara kursföreståndare för Jazzlinjen i 12 år. Ett uppdrag hon dock lämnat och ansvarar nu istället för skolans sociala medier.

Utanför Geijerskolan är Carita frilansande sångerska och sångcoach. Där har hon förutom privatelever, även uppdrag som t ex att hålla i kick-off-workshops för körer runtom i Värmland och som sångansvarig i t ex ”Cabary” på Scalateatern och i Värmlandsteaterns uppsättning av ”En julsaga”.

Hon är också en anlitad sångerska och sjunger både egna och andras låtar.

Carita är auktoriserad lärare inom CVT (Complete Vocal Technique) efter att ha gått den 3-åriga utbildningen på Complete Vocal Institute i Köpenhamn och tagit examen 2019.