Lars Johansson, lärare i komposition, klarinett, gehörslära, satslära, musikhistoria och ensemble. En man som verkligen har många strängar på sin lyra och som brinner för musik i alla dess former, men först och främst klassisk musik. Inte många skulle slå honom i ett klassiskt musik-quiz!

Lars har jobbat på Geijerskolan sedan 2002. Efter att ha gått en påbyggnadslinje i musikteori på Kungliga Musikhögskolan fick han jobb här och flyttade till Ransäter strax efteråt.

Dessförinnan var han träblåslärare på kulturskolorna i Fagersta, Skinnskatteberg och Visby och gick även två år på Gotlands Tonsättarskola.

Att spela klarinett har varit ett stort intresse ända sedan mellanstadiet, och Lars försöker hålla i gång spelet så mycket det går, även om det blir mindre tid till det nu, med tanke på arbete och familj.

Han kommer ursprungligen från Skövde, där han var engagerad i många orkestrar – både blåsorkestrar och symfoniorkestrar. Efter gymnasiet blev det musiklinjen på Lunnevads Folkhögskola, militärtjänst i Arméns Musikpluton i Strängnäs och slutligen Musikhögskolan i Örebro.

Att komponera och arrangera är ett annat stort intresse, så han har inriktat sig mer och mer på det. Han har också tidvis dirigerat körer och orkestrar.

På senare tid har Lars utbildat sig till pianostämmare, ett ganska ovanligt yrke, som det dock finns behov av så länge det finns akustiska pianon och flyglar. Så han har startat en firma och sysslar med detta vid sidan om lärarjobbet.

Dessutom finns en litterär ådra hos Lars, som har yttrat sig i att skriva musikrecensioner för tidningar och att översätta böcker. James Joyce samlade dikter och ett kapitel ur Finnegans Wake har hittills blivit utgivna.