Geijerskolan Måleri

Allmän kurs Måleri

Du läser in eller kompletterar din grundläggande behörighet och kombinerar det med studier i måleri och teckning, där du får pröva på olika material och metoder för att utveckla dina konstnärliga färdigheter.

1-2 år
26 augusti 2024 – 6 juni 2025
OBS! Allmän kurs måleri ges ej under läsåret 24/25

Behöver du läsa in eller komplettera dina gymnasieämnen för att bli klar med din grundläggande behörighet (*) inför högre studier och vill förknippa det med ditt intresse för måleri, så erbjuder Geijerskolan en kurs som skulle passa dig perfekt. I vacker och inspirerande värmländsk miljö kan du utveckla dina konstnärliga intressen, med tyngdpunkt på måleri och teckning. Du får pröva på olika material och metoder och därmed lägga en grund för fortsatt konstnärlig verksamhet.

Måleri och teckning

Färglära, komposition, skissteknik och materialkunskap integreras i övningar där dina motivområden utgörs av bland annat ansiktet, landskap, stilleben, abstrakta bilder och fria experiment.
Svartvita tekniker som blyerts, kol, tusch och kritor varvas med måleri i akvarell, akryl och olja. Att arbeta utifrån sin egen fantasi och utveckla egna idéer uppmuntras. Experiment i collage och blandteknik lockar fram oväntade och uttrycksfulla bilder. Detta växlas med konkreta form- och färgövningar.
Du betalar ditt arbetsmaterial själv.

Allmän kurs

Här erbjuds alla gymnasiegemensamma ämnen (före detta kärnämnen – se rutan till höger), som ger dig grundläggande behörighet. Även om du vill komplettera dina betyg eller vill fräscha upp dina kunskaper, så är du mycket välkommen till oss. Det finns även tillvalsämnen så som olika språk, musik, filosofi, psykologi, sociologi, internationell media, fysisk träning.

Högskoleprov

Satsar du på att göra högskoleprovet under kommande läsår så kan du välja våra förberedande kurser i engelska, svenska och matematik.

Ateljén

Geijerskolans ateljé ligger 2,5 km norr om folkhögskolan. Vi erbjuder stora och rymliga lokaler.

Studiebesök/studieresor

Vi anordnar intressanta resor till utställningar och konstnärer runt om i Värmland.

Målsättning för Allmän kurs måleri

Dessutom ska en deltagare som har gått Allmän kurs måleri under minst ett år:

• ha läst in alla gymnasiegemensamma ämnen för att få grundläggande behörighet respektive ha läst in de flesta gymnasiegemensamma ämnen på vägen till grundläggande behörighet
  • ha utvecklat sin studieförmåga
  • har fördjupat och utvecklat sina kunskaper och färdigheter inom måleri och teckning
  • ha fått en bra utgångspunkt för yrkeslivet och/eller högskolestudier
  • ha fått en förståelse för vad folkbildning innebär
  • ha utvecklat sin sociala förmåga genom kontakten med andra elever

*Grundläggande behörighet innebär att man är behörig till att läsa på högskola respektive universitet. För att få grundläggande behörighet måste man uppfylla ett omfattnings- och ett innehållskrav (se rutan till höger).

Biträdande rektor och kursföreståndare för Allmän kurs Hum-Sam, Allmän kurs Musik samt Allmän kurs Måleri
Rebekka Homilius

Rebekka undervisar i engelska, tyska, spanska, ryska.

Utbildning:
Slavistik, anglistik och modern historia på Tekniska Universitetet i Dresden/Tyskland.
Studier i spanska i Sevilla/Spanien.
Folkhögskollärarprogrammet på Linköpings universitet.

Rebekka frilansar som översättare och läser olika språk på fritiden.

Se våra klassrum och möt deltagarna

Följ med oss en dag

Behörighet till högre studier:
Den här kursen kan vara ett alternativ till gymnasiet eller komvux.

Antagningsvillkor:
Grundskola och ett personligt brev.

Avgifter och kostnader:
v.g. se Avgifter och kostnader.

Studiemedel:
Schemat omfattar heltidsstudier. Kursen berättigar till studiemedel. När du är under 20 år får du samma studiestöd som du fick på gymnasiet. För mer information se csn.se.

Omfattningskrav (olika varianter):

• Tre hela år på folkhögskola
  • Två år på folkhögskola om du har studerat i minst ett år på gymnasieskola eller komvux
  • Två år på folkhögskola om du har grundskolan och minst två års erfarenhet från arbetslivet
  • Ett och ett halvt år på folkhögskola om du har studerat ett och ett halvt år på gymnasieskola eller komvux
  • Ett år på folkhögskola om du har studerat på gymnasieskola eller komvux i minst två år

OBS: På folkhögskolan måste du läsa allmänna ämnen på åtminstone halvtid för att kursen ska kunna ingå i det ovan förklarade omfattningskravet.

Innehållskrav (gymnasiegemensamma ämnen):

• Svenska 1, 2 och 3, eller Svenska som andraspråk 1, 2 och 3