Geijerskolan Humanistisk-samhällsvetenskaplig linje

Allmän kurs Hum-Sam

Du läser in eller kompletterar din grundläggande behörighet inför vidare studier och kan välja olika tillvalsämnen efter intresse, så som språk, måleri, filosofi och sociologi.

1 år
26 augusti 2024 – 6 juni 2025
Ansökan öppnar 1 december, senast 15 maj för kursstart höstterminen.
Ansökan för kursstart vårterminen senast 1 december.
(ansökan efter dessa datum antages i mån av plats)

Allmän kurs Hum-Sam erbjuder alla gymnasiegemensamma ämnen (före detta kärnämnen – läs mer under rubriken Kursfakta), som ger dig grundläggande behörighet *. Även om du vill komplettera dina betyg eller vill fräscha upp dina kunskaper är du mycket välkommen till oss.

Tack vare ett brett utbud av tillvalsämnen (olika språk, måleri, musik, filosofi, psykologi, sociologi, internationell media, fysisk träning) kan schemat komma att se olika ut. Alla kursdeltagare får möjligheten att sammanställa en ämnesinriktning utifrån sina specifika behov. Självklart hjälper vi dig med det.

Karakteristiskt för Geijerskolan är den vackra omgivningen nära Klarälven med många promenadvägar, den intressanta blandningen av olika profiler, den allestädes närvarande musiken och inte minst det mycket individuella arbetssättet.

Moderna språk

Är du intresserad av språk, till och med språknörd? Språkkunskaper är även ett stort plus inför ett framtida yrkesval. Välj bland våra språkkurser: vi erbjuder engelska, tyska, spanska och ryska på olika nivåer.

Högskoleprov

Satsar du på att göra högskoleprovet under kommande läsår så kan du välja våra förberedande kurser i engelska, svenska och matematik.

Collegeår – folkhögskola/universitet

För dig som vill få ett introduktionsår till högre studier finns collegeinriktningen. En dag i veckan deltar du tillsammans med en annan grupp studerande i föreläsningar och seminarier på Karlstads universitet. Du kombinerar folkhögskolestudier med collegeåret och kommer att delta i fyra universitetskurser: Språkets och lärandets värld, självständigt arbete, människans värld och vetenskapens värld. För att få högskolepoäng måste du under läsåret uppnå grundläggande behörighet. Gå gärna in på Karlstad universitets hemsida för mer information om kursernas innehåll.

Läsa in enskilda ämnen

Vill du gå en särskild utbildning och saknar enskilda ämnen för att komma in eller vill du helt enkelt komplettera din grundläggande behörighet? Inom vår utbildning allmän kurs Hum-Sam erbjuder vi ett skräddarsytt schema på halvtid som motsvarar dina behov. Det är även möjligt att jobba till en viss utsträckning samtidigt som du studerar hos oss.
Du kan välja bland följande ämnen:

• Matematik 1a/1b/1c (även högre behörigheter)
  • Naturkunskap 1a1
  • Svenska 1/2/3
  • Engelska 5/6
  • Samhällskunskap 1a1
  • Religionskunskap 1
  • Historia 1a1
  • Svenska som andraspråk 1/2/3.

*Grundläggande behörighet innebär att man är behörig till att läsa på högskola respektive universitet. För att få grundläggande behörighet måste man uppfylla ett omfattnings- och ett innehållskrav (se under rubriken Kursfakta).

Målsättning för Allmän kurs Hum-Sam

En deltagare som har gått Allmän kurs Hum-Sam under minst ett år ska:

• ha läst in alla gymnasiegemensamma ämnen för att få grundläggande behörighet respektive ha läst in de flesta gymnasiegemensamma ämnen på vägen till grundläggande behörighet
  • ha utvecklat sin studieförmåga
  • ha fått en förståelse för vad folkbildning innebär
  • ha fått en bra utgångspunkt för yrkeslivet och/eller högskolestudier
  • ha fått en idé om arbetssättet på ett universitet (gäller dem som väljer collegeår)
  • ha utvecklat sin sociala förmåga genom kontakten med andra elever

Biträdande rektor och kursföreståndare för Allmän kurs Hum-Sam, Allmän kurs Musik samt Allmän kurs Måleri
Rebekka Homilius

Rebekka undervisar i engelska, tyska, spanska, ryska.

Utbildning:
Slavistik, anglistik och modern historia på Tekniska Universitetet i Dresden/Tyskland.
Studier i spanska i Sevilla/Spanien.
Folkhögskollärarprogrammet på Linköpings universitet.

Rebekka frilansar som översättare och läser olika språk på fritiden.

Se våra klassrum och möt deltagarna

Följ med oss en dag

Behörighet till högre studier:
Den här kursen kan vara ett alternativ till gymnasiet eller komvux.

Antagningsvillkor:
Grundskola och ett personligt brev. För Collegeår minst 2 års gymnasium eller motsvarande.

Avgifter och kostnader:
v.g. se Avgifter och kostnader.

Studiemedel:
Kursen berättigar till studiemedel. När du är under 20 år får du samma studiestöd som du fick på gymnasiet. För mer information se csn.se.

Omfattningskrav (olika varianter):

• Tre hela år på folkhögskola
  • Två år på folkhögskola om du har studerat i minst ett år på gymnasieskola eller komvux
  • Två år på folkhögskola om du har grundskolan och minst två års erfarenhet från arbetslivet
  • Ett och ett halvt år på folkhögskola om du har studerat ett och ett halvt år på gymnasieskola eller komvux
  • Ett år på folkhögskola om du har studerat på gymnasieskola eller komvux i minst två år

Innehållskrav (gymnasiegemensamma ämnen):

• Svenska 1, 2 och 3, eller Svenska som andraspråk 1, 2 och 3